21.YY'DA EĞİTİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR

21.YY'DA EĞİTİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR

21. YY'DA EĞİTİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR

İnsanlık tarih boyunca çeşitli kitlesel dönüşümlerle karşılaşmıştır. Bu kitlesel dönüşümlerden ilki toprağa ve yerleşik hayata geçiş, ikincisi sanayi toplumuna geçiş ve üçüncüsü ise bilgi toplumuna geçiştir. Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler toplumlarda değişime neden olmuştur.

Geçmişteki onlarca yıl boyunca teknoloji değişik alanlarda değişik amaçlar için kullanılmıştır. Bu alanlardan biri de eğitim sektörüdür. Teknolojinin gelişimine paralel olarak eğitimin yürütülmesinde de değişimler yaşanmış, bireysel öğrenme fikrine işlerlik kazandırılmıştır. Eğitim ve öğretim öğretmen merkezli olmaktan çıkarak fiziksel ortamlardan bağımsız yürütülebilir hale gelmiştir.

Eğitim birey ve toplum gereksinmelerinin temel noktasını oluşturmaktadır. Toplumlar ihtiyaç duydukları niteliklere sahip bireyler yetiştirmeyi amaçlarken, bireylerde toplumların bu talebini karşılamak amacıyla kendilerini yenidünyanın normlarına uygun şekilde geliştirmeye çalışmaktadırlar

Toplumları bu yapılanma sürecine iten sorunlar şunlardır:

Ø  Aynı anda büyük kitlelere eğitim hizmetinin verilmesi zorunluluğu

Ø  Bireysel farkların dikkate alınamaması

Ø  Bireylerin ihtiyaç duydukları bilgi miktarının belirlenememesi

Ø  Bilginin uygun yöntem ve tekniklerle sunulamaması

Ø  Bilgi aktarımının çokça zaman gerektirmesi

Bilgi çok hızlı değişmekte, beceriler eskimekte ancak birçok öğretmen ve hatta eğitim kurumu bu hıza yetişememektedir.Teknik beceriler teknolojik gelişme neticesinde değiştiğinden veya eskidiğinden bu becerileri kazandırma yönünde oluşacak eğitim talebini karşılama online öğrenme gibi sürekli kesintisiz eğitimi savunan yaklaşımlarla mümkün hale gelebilecektir.

Yaşam boyu öğrenme süreci ve başarılı bir meslek yaşamı için bireylerin 21. yüzyıl becerilerine sahip olması gerekmektedir. Geleceğimiz için, öğretmelerin eğitimi ve öğrencilerin öğrenmeleri için bu becerilerin kazanımı şarttır

Öğrenciye her anlamı ile örnek olacak ve 21. yüzyıl anlayışına göre eğitim verecek olan öğretmenler olacağından, öğretmenlerin yetiştirilmesi fazlasıyla önemsenmesi gereken bir durumdur. Öğretmen adaylarının seçimi ve eğitimi 21. yüzyıl eğitim-öğretim standartlarına uygun olmalıdır. Öğretmenler, teknoloji kullanımını ve işbirliğine dayalı bir öğrenme de bilgiye çeşitli kaynaklardan ulaşımı sağlayan, bilgiyi, problem çözme, karar verme ve planlamada kullanabilmeyi gerçekleştiren, bilgiyi günlük yaşamda uygulayabilmeyi imkan veren öğrenme ortamlarını hazırlayan kişilerdir. Öğretmenlerin farklılaşan bu dünyadaki görev ve sorumlulukları da değişmiş, bilgi aktaran değil, öğrencilerin eleştirel ve yaratıcı düşünmelerini sağlayan, bu yönde rehberlik eden, kaynakları sunan ve bunlara yönlendiren bir nitelik kazanmıştır. Bu durumda yeterli olabilmek için öğretmenler kendilerini alan bilgi, becerileriyle ve eğitim teknolojileri bilgileriyle geliştirmeleri gerekmektedir. Ayrıca, öğrencilerini anlayan, etkili iletişim kurabilen, kültürel ve teknolojik değişimleri takip eden ve uyum gösteren, problem çözme becerilerine ve liderlik kabiliyetine sahip olmaları da gerekmektedir. Öğretmenlerin 21. yüzyıl becerilerine sahip olmaları ve bunları eğitim-öğretim esnasında uygulayabilmeleri gerekmektedir. Bu yüzden geleceğin öğretmenleri olan öğretmen adaylarının bu becerilere sahip olmaları ayrı bir önem arz etmektedir

21. yüzyıl becerileri olarak yaratıcılık, eleştirel düşünme, iletişim ve işbirliği ifade edilen öğrenme ve yenilenme becerileri, bilgi ve medya okuryazarlığını kapsayan bilgi ve teknoloji becerileri, uyum ve girişimciliğin yer aldığı yaşam ve meslek becerileri olarak gösterilebilir

Bu beceriler anlamayı ve performansa dayalı olup, bireylerin nitelikli bir yaşam sürmelerini, problemleri kolay çözebilmelerini, etrafında yaşanan olaylara farklı bakış açıları geliştirerek çözümlemelerini, mesleki ve sosyal hayatlarında başarılı olabilmelerini sağlamaktadırlar.

 

 

28.05.2021 322

28-05-202128-05-202128-05-202128-05-202128-05-202128-05-202128-05-202128-05-202128-05-202128-05-202128-05-202128-05-202128-05-202128-05-202128-05-202128-05-202128-05-202128-05-202128-05-202128-05-202128-05-202128-05-202128-05-202128-05-2021